Bajet

Bajet bulan ni sangat mengujakan. Masakan tidak, untuk orang seperti aku, kalau betul-betul bajet, memang sebenarnya boleh savings up to 20% monthly. can put someone else yang single mingle to shame sebab asyik dok complaint duit tak cukup. Kenkadang kawan aku pun heran camner aku boleh survive sedangkan nak kata gaji aku tak sama, kami satu skim.
So here what I do to my budget.
I bring back RM2,000 after minus my car, Rawang house and personal loan installment. Ni yang besar-besar punya la.
I put aside RM200 for savings. ASB sahaja.
I paid RM200 for both me and my kids punya insurance.
I have to pay RM200 for my bike, maintenance bike and petrol to work is around RM200.
So about RM400 to spend for bike only. kalau nak guna kete pegi keja dengan rumah yang gila mahu kena RM700 sebulan, so RM400 lagi jimat kan? keta pun less maintenance.
Fatiha needs around RM120 monthly for her duit sekolah dan yuran mengaji.
Our groceries this month (kalau tader makan kat luar langsung) is RM300. We are light eaters.
For bills, astro, electric, water, phone is around RM150.00
so imagine kalau total tu baru around RM1250.00. Ada balance RM750.00.
Jangan lupa, saya ada satu sahaja kredit card nak kena bayar. kata saya mau bayar bulan ni RM400. I still have RM350.
So dengan duit RM350 boleh la saya simpan ada nak shopping. Itu dah macam disposable income tapi saya selalu parking separuh atau sedikit untuk beli mutual fund kalau terajin atau bayar extra for credit card. kalau tidak duit ini akan menjadi stok untuk ahli keluarga pinjam atau mintak kalau terdesak/masa kecemasan dalam RM100-RM200.
Jadi kalau kita betul-betul kira, memang sebenarnya makan di luar, tengok wayang atau marathon wayang, dan berjoli katak lepak lepak buang masa tak tentu hala, duit yang lebih tu akan mengalir keluar ke situ.
I learnt my lesson very well. Kalau kita takder duit, sapa nak bagi pinjam? Kawan-kawan pun elak nak kawan kan?
Saya ada ramai kawan dengan gaji yang sama dengan isteri yang tidak bekerja dan anak dua tiga orang. Mereka lagi cekap dalam bajet ini. Itu sumber inspirasi saya.

Comments

Popular Posts