Rapunzel : The Tangled Tale

Terima kasih kepada JarJar from myksr.net kerana menaja tiket menonton wayang preview. Ramai gak kawan dari kumpulan itu hadir. Meriah jugak!


Berbalik kepada cerita ini, what can I say, Disney has made a lot of improvement this time. Visual memang terbaek. It is like when Beauty and The Beast came out in 1992, the wow effect tu ada balik dalam cerita ini. Katanya, 3D version pun sangat cantek, memang kena tengok semula.

Antara scene paling lawa....Aku pun mau usha lantern dalam bot!

Jalan cerita, hmm....remember dalam cerita Shrek episod pertama (yup Disney and Dreamworks are rival to each other), when The Mirror explain to Prince Farquhar ada 3 orang puteri pilihan untuk diselamatkan, dan salah satunya Rapunzel?

So, boleh la korang bayangkan ceritanya lebih kurang macam adventure Shrek dalam menyelamatkan Fiona, tapi Flynn Rider, hero cerita ini dengan tidak sengaja menyelamatkan Rapunzel dan akhirnya membawa pulang ke istana . Paling tak tahan bila Flynn digandingkan dengan Maximus, watak kuda istana. Kalau diperhati betul-betul Maximus tu adalah jelmaan Donkey, versi gagah dan garang sedikit.

Flynn Rider yang aku tengok ala-ala gaya Mr.FT ahahahhahahah

So dalam segi jalan cerita, mungkin Disney kena ada sedikit kelainan agar tidak disamakan dengan hasil buah tangan Dreamworks yang lebih menonjol kepada penonton dewasa kerana comic timing yang lebih bersahaja. Kelebihan Disney pula adalah pada gubahan lagu-lagu baru yang segar, tidak seperti Dreamworks yang terpaksa meminjam track-track artis lain. Ada potensi untuk Rapunzel dijelmakan dalam bentuk muzikal, Disney on Ice or siri kartun Disney yang korang dapat tengok setiap Sabtu dan Ahad tu kan?


Overall, cerita ini adalah tamer version kepada Shrek The First Episode lah kot. The Best Disney animation for me right now is still Up. Sampai boleh mengeluarkan air mata tu....

Comments

  1. Fira hari2 tanya bl nak p tgk princess (Rapunzel) nih? Aku bawak dia nx week :)

    ReplyDelete
  2. tengok jangan tak tengok... i pun tak tengok megamind lagi... maybe this week...

    ReplyDelete
  3. owh.. aku sgt suka dgnn si pascal sesumpah itu.. wpon tidak bersuara.. dia sgt cute!!! =p

    ReplyDelete
  4. yup, pascal sangat kiut... aku pun suka.
    x sangka hang pun layan kartun... nanti boleh kita tukar review cerita...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts