Snob

Last Sunday was a great day meeting Mala and we have quite a talk.

Yo yo jer kat Nando's macik tu boleh order Caesar Salad jer? I plak dah order 1/4 chicken. Camner nak kuruskan?

The topic was this gal who happened to be Mala's collegemate and also my junior in high school. batch 95-99 la yer.

Tak sangka pula trait "snob" tu masih tebal pada budak budak sekolah aku.

When I was there, yup, I admitted that certain people would not look at you when I wanted to start a conversation. Ye la sapa la kita kan? Bukan glamer pun. As if I did not exist. Nak jer lempang, macam cantek sangat muka tu kan?

Okla, zaman remaja, hormon masih tidak stabil. Tapi kalau masih maintain "snob" kalau dah jadi mak orang, adakah itu dikira hormon masih tidak stabil? Wakakakkakkak.

Apa-apa pun, come on lar. Sekolah is sekolah lar. Tu zaman dulu. Sekarang zaman dah berubah. Apa yang nak dibangga. Takat makan gaji ngan kerajaan, pun mahu nak berlagak ngan kawan-kawan? Buat malu nama sekolah eden jo ekau ni!

Aku boleh selamba bergurau dengan senior TKC 4 tahun tua yang sekarang menjadi seorang Majistret Mahkamah, ok jer minah tu.... siap tanya mukadimah-mukadimah beliau semasa menjatuhkan hukuman kepada pesalah dan banduan. Ayat-ayat terakhir sebelum orang tu kena hukuman mati pun ada, eheheheheheh :) Cuba la kalau nak bergurau waktu zaman sekolah dulu dengan senior-senior macam tu? Kena lempang adalah.....

Menandakan bahawa kematangan individu selepas sekolah menengah melalui pengalaman dan "pergaulan" tu lebih penting kalau nak berjaya. Kot mana pun, aku rasa junior aku tu harap boleh la membuang sikap snob yang merugikan anda sendiri. Seb bek aku or Mala tak keje di tempat Yaya. mahu jer ditransfer ke kawasan hulu Sabah dan Sarawak, best jugak gak! U buat snob-snob ni, abes la :)

Comments

  1. Anonymous13:22

    kak min, saya sgt faham perasaan anda..sbb sy pon kena..memang diorg tu. i dont know it was called snob.. tp dulu mmg mcm outcast lah, rase mcm alien..dia jek yg pandai, nak control org sume.wtf? tp kak min sy ni tebal jek muka sbb berazam nak lawan result dlm spm. at last i beat most of them. memang le batchmate, tp kadang2 x tahan kalau perasan bagus, especially kalau dah ade sister kat sekolah tu..mcm raja lah konon..rase mcm tgk drama sekolah kat us tu..cheerleaders Vs nerd.. tp kan i can sense semuanya dah berubah bila kita dah jd ptd. terbukti, bila reunion batch, semua kerumun ek, mcm kontraktor nak mintak tender. nampak sgt diorg tu pilih bulu.. kalau aku keje kilang, diorg langsung lupa yg aku ni batch mate diorg..pathetic, but it is true ...hanie

    ReplyDelete
  2. marmalade13:28

    hanie, kau sekolah mana dulu? hahahahahahaha
    (kena tanya min!)

    ReplyDelete
  3. hanie - yes, u r right. these people who belittle us tader la gempaks mana pun. Ada yg la ni kejap keje, kejap berhenti, kejap VSS. Yg lain, tader plak masuk Forbes, The Edge atau mana-mana magazine tersohor. For my case, the stigma is still there to be present, cuma tidak dizahirkan secara langsung. Mostly, thru silent resistant from their disbelief/shock facial expression during reunion or simply from the facebook comments.

    Anyhow, who am I to comment, life is full of twist, maybe someday they will realise that. I am thankful each day we learn quite a deal about life. Coming from non stable background, i can say, sangat terbaek lar. Perhaps I am so lucky! Life is a lot better... ehheheheheh.


    Mala- Hanie budak STF. Sama ngan Hailwa. Ko ada kes ngan budak STF? hehehehe peace! :)

    ReplyDelete
  4. Eh, nape ade name aku?? :D
    Hantar daerah hulu, die lagi naik tocang dowh.. Lagi die rase die diva.. Orang camni kene kerje dgn doktor, baru boleh lawan ke'diva'an..

    ReplyDelete
  5. nama ko ada yaya, sebab kat HR MOH right?
    junior aku tu pharmacist ehehhehehehhehe
    apapun, peace!!~~

    ReplyDelete
  6. Anonymous13:20

    demnlah....karang helwa baca mati aku.ok. nak letak nama lain kang korang x kenal..aduhlahhhh...kena buang batch le aku pasnih..hahahhahaa...

    mala, aku xleh access blog ko ye..menciiiii- hanie

    ReplyDelete
  7. hye kak min! selama ni duk baca2 je. baru nak comment.

    anyway, saye takdela pulak mengalami snob syndrome dari kawan2 masa sekolah dulu except for the fact that diorang chop saye sebagai "org luar" (org KL tu semua jahat bagi diorang. fyi, saye sekolah menengah kat KT). pendek kata, ada geng budak2 yang kononnya alim lagi bajet baikkkkk ni duk scrutinise everyone yg ala out spoken (ye saye sound je kalo tak puas hati).

    yang paling menyakitkan hati ialah zaman sekolah dulu bertudung litup labuh nak mampus (owh, kitorg sekolah agama) sesedap hati mengumpat dan merendah2kan budak2 lain.

    last2 skali jumpa kat uni, alaaa....sama je pakai jeans mcm org lain. siap terlebih2 pulak dari kita ni. pastu mula la nak malu2 kambing. siap cakap bahasa Kay Ell lagi. malu ngaku org kampung kot???

    sorry terrrjadi entry pulak hehe...

    ReplyDelete
  8. Anonymous14:29

    niha, sorry to say la sbb aku pon ade isu dgn org pakai tudung labuh ni. (tak semua). sampai aku cop diorg ni.." dah la tudung labuh tu bacin sebab x basuh, hati lagi bacin" sorry ye..hanie

    ReplyDelete
  9. niha- silent readers lagi akak alu-alukan.

    memang zamam sekolah, tudung labuh ni macam ikut-ikutan. dah keluar sekolah, akan ada la manusia berubah. Tu yang kalau cakap tak serupa bikin akan malu-malu "kambing".

    Isu akak dengan geng tudung labuh sebab cakap tak serupa bikin gak. Kat uni, asyik kena tazkirah sebab balik lewat malam. Dulu keje part time so tader masa nak lepak-lepak cam derang. Ada satu minah ni, kebetulan pegi mandi berkemban, akak perasan leher dia penuh love bites, alahai,,,, bila masa plak dia ni kahwin? mengaku bujang, bangga tayang macam haram! Betul la, persepsi kita sendiri kepada geng tudung labuh ni takderla slack sepenuhnya, tapi because sorang dua jer semua jadi macam merapu.

    Ye la dalam dunia mencabar, iman mesti teguh. Kalau tak mudah terikut-ikut. tapi kot mana pun, janganlah mencaci mengata geng-geng lasak macam kami ni yg kaki camping, hiking, redah hutan, hayun kayu hoki. pastu kalau kami dapat hostel senarai pertama, jangan la dtg tazkirah-tazkirah, lemas i!!!!

    ehehehhe, tiba-tiba emo. ada lagi geram lar sebab kata-kata depa sangat menyakitkan hati... jawapan merangkap komen si hanie gaks.....

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts