Best Beauty Product 2010

Seriously, aku bukan suka pakai mekap. Tapi kali ni terpaksa.

Muka sejak menjak balik Sabah macam hampes. bertampok pigmentation, uneven skin tone. Seb baik muka bukan kategori kawah bulan.

Bak teguran KP ari tu, aku seolah-olah macam tak mau pegi keje. (antara komen-komen yang tak masuk akal!)

OKlah, kerana teguran itu aku terpaksa la berusaha nak touch up, kalau tidak say goodbye jerla... Bermula la perjalanan ke kaunter cari produk....

Anyhow, kerana skin tone sudah gelap, tona foundation haruslah ditukar. Tu yang den maleh nak bajet, sebab aktiviti laut kena dirancang mengikut kesesuaian tone warna kulit lepas ni, oh sangat dangkal.

The best strategy to beat this is to get a few foundation tones. Sebab kulit aku cepat bertukar warna dalam tempoh 14-20 hari. Leceh giler!

Right two weeks after Sabah trip),


MAC, yellow based
Huh, ketaq tangan nak membayar. tapi this is the best foundation I ever used. Rata dan nampak natural...

Hanya selepas 3 minggu, tetiba nampak kelam. Nak kata pegi nyelam tak, pegi berjemur tak. Aisey, ini masalah kaler foundation sudah lebih gelap bagi rona kulit masa tu. Terpaksa pegi kaunter sekali lagi cari replacement shade yang lebih cerah....


Laura Mercier, pink based

Kalau habis foundation within 3 months takper gaks... bocor poket lagey....

So, to counter the possibilities that I might be darker again, I still have half of MAC base. The darkest mode will be with my Compact powder Mac aku tu yg lebih gelap. Rules to buy foundation kena lebeh cerah dari compact powder yer... So combination of shades are likely to be like these:

Darkest - MAC base + MAC Compact
Darker - MAC Base + Laura Mercier Translucent
Dark - Laura Mercier Base + MAC Compact
Normal Tone - Laura Mercier Base + Laura Mercier Translucent



Yer, Laura Mercier Translucent Loose Powder. Sesuai untuk semua keadaan rona kulit kalau dah shade foundation kena spare dua tiga. Nampak sangat natural mengikut warna foundation. tak yah pening nak fikir rona powder mana nak pakai. Jimat duit. Awatla aku tidak diperkenalkan awal-awal bedak ni kan?

Overall, I think this is the best beauty product for me so far. sangat praktikal...
Susah kan jadik perempuan? This is the price I have to pay kalau nak bergerak aktif + happy plus maintain muka ke tempat keje at the same time.

Fuh, komen KP tu memang masih berbisa! Kalau ko komplen lagi, bagila aku Imprezza ko tu utk aku bawak pegi keje!


mod transport keje big boss, kenkadang,



walau dia ada

Comments

Popular Posts