Penunggu Rumah
Akhirnya aku dapat menarik nafas lega.
Lega kerana aku tak perlu nak berpura-pura menjadi seorang kakak yang baik dan sanggup menjaga adik-adiknya. Adik bongsu aku selamat berambus dari rumah kerana dah malas nak dengar aku berleter.
Kalau jaga dan masing masing memahami tanggungjawab masing-masing, mungkin aku tak bersikap dingin selama 3 bulan berturut-turut. Dah bertahun aku cukup sabar. Tukang masak, tukang kemas rumah, tukang beli barang dapur. Driver. Tukang segala tukang, tapi sampai bila?
Ibu bapa masih hidup, kenapa nak kena bebankan aku yang banyak benda nak kena buat?
Menjaga seorang gadis 14 tahun yang mula memberontak dengan hormon yang raging bukan tanggungjawab aku. Kalau dua dua orang tua aku dah meninggal, boleh la aku cuba memahami. Kerja rumah malas nak buat, sampah kat dapur tak nak buang. Tapi bila bab makan, laju jer. Pinggan pun malas nak basuh. Malam-malam memekak memasang radio sampai 2-3 pagi. Jiran aku pun macam bengkerk! Telefon aku berjam jam bergayut dengan mana-mana jantan sampai kena bar. Perlu aku berdiam diri?
Sorry, aku bukan Pengarah Pusat Kebajikan. Aku tak kisah la korang nak kata aku "garang" atau "berkira".
Sometimes it is necessary to be "cruel". Ringan sket pala otak ni.
Lega kerana aku tak perlu nak berpura-pura menjadi seorang kakak yang baik dan sanggup menjaga adik-adiknya. Adik bongsu aku selamat berambus dari rumah kerana dah malas nak dengar aku berleter.
Kalau jaga dan masing masing memahami tanggungjawab masing-masing, mungkin aku tak bersikap dingin selama 3 bulan berturut-turut. Dah bertahun aku cukup sabar. Tukang masak, tukang kemas rumah, tukang beli barang dapur. Driver. Tukang segala tukang, tapi sampai bila?
Ibu bapa masih hidup, kenapa nak kena bebankan aku yang banyak benda nak kena buat?
Menjaga seorang gadis 14 tahun yang mula memberontak dengan hormon yang raging bukan tanggungjawab aku. Kalau dua dua orang tua aku dah meninggal, boleh la aku cuba memahami. Kerja rumah malas nak buat, sampah kat dapur tak nak buang. Tapi bila bab makan, laju jer. Pinggan pun malas nak basuh. Malam-malam memekak memasang radio sampai 2-3 pagi. Jiran aku pun macam bengkerk! Telefon aku berjam jam bergayut dengan mana-mana jantan sampai kena bar. Perlu aku berdiam diri?
Sorry, aku bukan Pengarah Pusat Kebajikan. Aku tak kisah la korang nak kata aku "garang" atau "berkira".
Sometimes it is necessary to be "cruel". Ringan sket pala otak ni.
i believe what you're doing is not "cruel", but "tough love".
ReplyDeletewell when it comes into love, nothing is measurable. maybe I was pitying on them after all.
ReplyDeletesaya nak jadik adik angkat leh ? haha...
ReplyDeleteapsal nak downgrade adik angkat? suami angkat tak mo?
ReplyDelete