Soalan Ujian PTD
Teringat kepada satu soalan yang ditanya semasa peperiksaan nak jadi PTD dulu. Nak gelak bila soalan ni keluar,
"Pernahkan anda putus cinta?"
Ya, soalan yang sangat remeh tetapi itulah yang menjadi titik tolak kepada perjuangan aku menjadi seorang manusia hari ini.
Mungkin sesetengah orang tak pernah putus cinta akan berkata, ek eleh, aku sememangnya tough, lasak dan kuat mengharungi cabaran hidup ini. Mungkin ya mungkin tidak.
Alkisah dijadikan cerita satu hari rakan bukan PTD aku mengadu bahawa dia sangat kecewa dengan peristiwa hitam yang berlaku baru baru ini.
Dia ditipu oleh seorang lelaki bulat bulat yang dikenali di Internet dan duit dalam simpanan hilang sebanyak RM15K.
Pada mulanya aku cuba menaikkan semangat supaya dia sedar dan kembali hidup seperti normal.
Kalau depressed lagi susah dan boleh menjejaskan kesihatan. Bila badan sakit, macam mana nak kerja dan perform kan?
Berbuih buih gakla aku nasihat suruh let go, suruh bounce back tetapi ternyata rakan ku ini lemah semangat. Mula lar ayat keluar macam nak mati, sakit, ampun maaf,. bla bla.
Sebagai seorang rakan, aku berkata balik,
"U makes our god to be so intolerant to the umat yang melakukan sedikit kesalahan. Tuhan bagi ujian sikit macam ni, ko rasa baik ko mati. My god, if you come alive after you tell your parents about the truth, like you have mentioned you rather die than continue to live in humiliation , i think you are being crap lar wei."
"Our parents is no god and death is in the god's hand"
Terus rakan tadi tersentap. Yerla, punyalah rakan aku ni nak bagitau dia ni anak yang sangat taat tak pernah menipu parents, bila buat salah tak bagitau the truth, terus diminta mati lagi baik.
Parents are human, like us too so why we have to ask God to end our life if we make terrible mistake?
I think that is the problem for parents these days. They are so protective over their kids and think the innocent ones are free from making mistakes. And that is why we have seen people thrown babies in dumpsters, gejala sosial sosial yang tak payah disebut. Malu kat mak bapak tapi kepada tuhan ada malu ka?
And these people never learn from the real life lesson - to recuperate and bounce back after defeat.
Dan aku tak pernah la nak hipokrit kata aku baik pun, kan hadi?
And it makes sense to people who may or may not practicing the religion - God is forgiving. Kalau tak, dah lama semua kena panah petirkan?
Why being so melodramatic? i do not get it.
"Pernahkan anda putus cinta?"
Ya, soalan yang sangat remeh tetapi itulah yang menjadi titik tolak kepada perjuangan aku menjadi seorang manusia hari ini.
Mungkin sesetengah orang tak pernah putus cinta akan berkata, ek eleh, aku sememangnya tough, lasak dan kuat mengharungi cabaran hidup ini. Mungkin ya mungkin tidak.
Alkisah dijadikan cerita satu hari rakan bukan PTD aku mengadu bahawa dia sangat kecewa dengan peristiwa hitam yang berlaku baru baru ini.
Dia ditipu oleh seorang lelaki bulat bulat yang dikenali di Internet dan duit dalam simpanan hilang sebanyak RM15K.
Pada mulanya aku cuba menaikkan semangat supaya dia sedar dan kembali hidup seperti normal.
Kalau depressed lagi susah dan boleh menjejaskan kesihatan. Bila badan sakit, macam mana nak kerja dan perform kan?
Berbuih buih gakla aku nasihat suruh let go, suruh bounce back tetapi ternyata rakan ku ini lemah semangat. Mula lar ayat keluar macam nak mati, sakit, ampun maaf,. bla bla.
Sebagai seorang rakan, aku berkata balik,
"U makes our god to be so intolerant to the umat yang melakukan sedikit kesalahan. Tuhan bagi ujian sikit macam ni, ko rasa baik ko mati. My god, if you come alive after you tell your parents about the truth, like you have mentioned you rather die than continue to live in humiliation , i think you are being crap lar wei."
"Our parents is no god and death is in the god's hand"
Terus rakan tadi tersentap. Yerla, punyalah rakan aku ni nak bagitau dia ni anak yang sangat taat tak pernah menipu parents, bila buat salah tak bagitau the truth, terus diminta mati lagi baik.
Parents are human, like us too so why we have to ask God to end our life if we make terrible mistake?
I think that is the problem for parents these days. They are so protective over their kids and think the innocent ones are free from making mistakes. And that is why we have seen people thrown babies in dumpsters, gejala sosial sosial yang tak payah disebut. Malu kat mak bapak tapi kepada tuhan ada malu ka?
And these people never learn from the real life lesson - to recuperate and bounce back after defeat.
Dan aku tak pernah la nak hipokrit kata aku baik pun, kan hadi?
And it makes sense to people who may or may not practicing the religion - God is forgiving. Kalau tak, dah lama semua kena panah petirkan?
Why being so melodramatic? i do not get it.
aku setuju sedikit sebanyak, tapi aku juga memahami perasaan sahabat kau tuh. tahap kecekalan semua orang berbeza-beza. kau mungkin lebih kuat dari segi mentaliti kau, min. tapi tak semua orang juga macam kau kan.
ReplyDeletetapi, aku juga tidak gemarkan orang yang lemah dan penakut.
Ahahahahah, I can understand people who are truly a "victim" here and as for my friend's case, it was a committed crime of falsifying the police report.
ReplyDeleteAnd I hate the fact that I have been cheated too with the sad story in the first. It was not a genuine "pukau" case as being told earlier , but merely a fatal infactuation over an unknown stranger known via internet for couples of weeks.
How come u get pukau for three days in a row, where 15K was withdrawn and given by hand? Telling me earlier that she only encountered this guy once, that 15K grand case was even doubtful. I know it does make sense when you have 3 bank accounts with RM15K in it, but to think again, I would prefer to save money in ASB if I have that kind of money kan?
Ironically, the gal even remember the hotel where she stay between the nights? and asking whether she sleep with this guy, she was again, telling lies if it is really a pukau case. Basically pukau will last a few hours after the victim being alone. But for this case, she remember the hotel name and the next day, she can simply withdraw the money to give it to that guy?
Again, I hate when people commited crime and I had to console her for some sympathy. It makes me look stupid.
Ahahahahah, I can understand people who are truly a "victim" here and as for my friend's case, it was a committed crime of falsifying the police report.
ReplyDeleteAnd I hate the fact that I have been cheated too with the sad story in the first. It was not a genuine "pukau" case as being told earlier , but merely a fatal infactuation over an unknown stranger known via internet for couples of weeks.
How come u get pukau for three days in a row, where 15K was withdrawn and given by hand? Telling me earlier that she only encountered this guy once, that 15K grand case was even doubtful. I know it does make sense when you have 3 bank accounts with RM15K in it, but to think again, I would prefer to save money in ASB if I have that kind of money kan?
Ironically, the gal even remember the hotel where she stay between the nights? and asking whether she sleep with this guy, she was again, telling lies if it is really a pukau case. Basically pukau will last a few hours after the victim being alone. But for this case, she remember the hotel name and the next day, she can simply withdraw the money to give it to that guy?
Again, I hate when people commited crime and I had to console her for some sympathy. It makes me look stupid.