The tough time
I got a friend who recently cleared her name from the bank's blacklist.
u knowla, hutang kad kredit, hutang itu ini, ramai young people trapped with credit card debts la kan. Dulu pun aku macam tu, tapi alhamdulillah, bila keje gomen ni, agak secure la nak pusing sana sini clear bad debts.
Koperasi lar yg membantu walaupun faedah yang agak tak masuk akal, so after that, aku tolong plak member tu.
tapi yang tak best tu, bila dia nak apply semula loan personal nak bayar duit aku semula, bank hampeh terus reject walaupun dah settle hutang-hutang itu. padahal syarikat member tu skang ni taraf syarikat GLC, boleh potong gaji lar kan?
Apa ker mendanyer la bank-bank kat mesia sekarang ni. buat promo kaw-kaw, itu ini, tapi realitinya sangat mendukacitakan. baik toksah la nak announcekan? berlakon jer depan bank negara. takkan la aku nak name dropping top-top gun plakkan bila nak settle kes, rimas plak aku.
Tapi aku lagi behrang kena tipu ngan satu bank officer ni. toksah la nak kata untung belas-belas juta, tapi untung sebab kuat menipu.
ada ker patut bank charge aku extra sebab masa aku nak settle kes aku, dia deduct some amount untuk fees keluarkan nama aku dari CTOS. kencing aku sebab kata tu keje legal department. aku maleh plak nak soal banyak-banyak.
dua ari lepas aku pegi la pejabat CTOS sebab lepak rehat jumaat sekitar jalan ampang. gatal la masa tu. cek CTOS pun skang dah pree. dulu kena RM30.lepas kayveas bising, tau la plak nak bagi free... ini pun satu mangkuk.
alih-alih aku cek, tader pun nama aku masuk ctos pasal kes tu. yg ada zaman tondan, tahun 2002. B*B* punya bank officer? aku kena dekat RM400 extra charge. PENIPU!
so skang ni aku gigih tulis surat komplen kat Bhg Pasaran dan Amalan Konsumer , BNM.
Lantakla, duit tu aku tetap nak gak. depa ni memang patut kena pun. kuat menipu!
u knowla, hutang kad kredit, hutang itu ini, ramai young people trapped with credit card debts la kan. Dulu pun aku macam tu, tapi alhamdulillah, bila keje gomen ni, agak secure la nak pusing sana sini clear bad debts.
Koperasi lar yg membantu walaupun faedah yang agak tak masuk akal, so after that, aku tolong plak member tu.
tapi yang tak best tu, bila dia nak apply semula loan personal nak bayar duit aku semula, bank hampeh terus reject walaupun dah settle hutang-hutang itu. padahal syarikat member tu skang ni taraf syarikat GLC, boleh potong gaji lar kan?
Apa ker mendanyer la bank-bank kat mesia sekarang ni. buat promo kaw-kaw, itu ini, tapi realitinya sangat mendukacitakan. baik toksah la nak announcekan? berlakon jer depan bank negara. takkan la aku nak name dropping top-top gun plakkan bila nak settle kes, rimas plak aku.
Tapi aku lagi behrang kena tipu ngan satu bank officer ni. toksah la nak kata untung belas-belas juta, tapi untung sebab kuat menipu.
ada ker patut bank charge aku extra sebab masa aku nak settle kes aku, dia deduct some amount untuk fees keluarkan nama aku dari CTOS. kencing aku sebab kata tu keje legal department. aku maleh plak nak soal banyak-banyak.
dua ari lepas aku pegi la pejabat CTOS sebab lepak rehat jumaat sekitar jalan ampang. gatal la masa tu. cek CTOS pun skang dah pree. dulu kena RM30.lepas kayveas bising, tau la plak nak bagi free... ini pun satu mangkuk.
alih-alih aku cek, tader pun nama aku masuk ctos pasal kes tu. yg ada zaman tondan, tahun 2002. B*B* punya bank officer? aku kena dekat RM400 extra charge. PENIPU!
so skang ni aku gigih tulis surat komplen kat Bhg Pasaran dan Amalan Konsumer , BNM.
Lantakla, duit tu aku tetap nak gak. depa ni memang patut kena pun. kuat menipu!
kalau dpt balik duit tu jgn lupa open table..
ReplyDeleteopen boleh jer. ko tu tak mo datang KL, asyik terlepas la kan.
ReplyDeleteagak2 berapa lama komplen tu akan take effect?
ReplyDeletepengejar masa - aku rasa cepat kot. terus hantar kat pengarah bahagian tu lar. dia pun memang ada jer dalam meeting meeting division aku.
ReplyDeletebagus tu. hopefully kita tak kena rip-off lagi
ReplyDeletePeniaga, orang bank dan mereka2 yang profit oriented ni memang suka tindas golongan yang mereka anggap as "idiots", ingat kite bodoh takde pengetahuan.. Ingat kite tak berani macam orang2 tak educated tak nak take action.. Sorila, parents aku tak train aku macamtu.. If you know you have the rights, fight for it lah.. If tak dapat balik pun takpe, janji diorang kene tindakan, kasi pengajaran sikit..
ReplyDeleteMak aku sekarang, ckit2 anta ke Persatuan Pengguna.. Bile pembuli dapat surat mahkamah, baru terhegeh2 nak buat balik.. Padan muka!