Norma kehidupan
Pagi semalam aku dan rakan telah membincangkan topik hangat di kedai mamak.
Kepada sesiapa yang agak sensitif dengan topik ini, sila berhenti membaca.
Topiknya, Salahkah Keluar dengan Suami atau Isteri Orang?
Mampus aku kena ganyang dengan kawan-kawan yang dah bersuami atau beristeri.
Confirm mulut aku kena cili tak pasal-pasal. Ceritanya begini.
"Kenapa ko bercinta dengan suami orang, Cik S?"
"Entah, aku pun tatau. Dah nama cinta. Tak kenal sapa-sapa."
"Apa matlamat ko bercinta dengan suami orang?"
"Suka-suka, sekadar isi masa lapang. Mungkin dia calon suami paling sesuai"
"Kalau isteri dia tau, ko rasa macam mana?"
"Dependsla. Kalau isteri dia jeles, pandai-pandaila dia nak tekel balik laki dia kan?"
"Ko takmo kawin ker dengan dia?"
"Kalau dia nak, apa salahnya."
"Ko nak bermadu atau dia ceraikan bininya?"
"Aku taklah sekejam Siti Nurhaliza"
ahahhahahahaha. Kemudian aku pula diasak bertubi-tubi.
"Ko pun apa kurangnya. Asyik keluar dengan suami orang, takkan tader apa-apa?"
"Aku keluar sekadar nak bersuka ria. bertukar idea."
"Takkan ko tader plak perasaan nak berlaki balik? takkan ko tak gersang kot? "
"Isk, ke situ plak. Kalau dia kaya dan suh aku dok rumah jaga body dan anak-anak, boleh la aku nak buat laki."
"Kalau bini dia tahu ko keluar dengan laki dia, ko tak RASA bersalah ker?"
"Dah laki dia tak nak ajak bini dia kuar, kenapa nak salahkan aku plak?"
"Apa motif ko kuar dengan dia pun?"
"Byk sebab. Pertama, aku tahu laki orang, kot mana mesti balik jumpa bini gak. tak payah aku nak kena jaga hati, jaga perut, jaga pakaian, jaga rumah, jaga segala-galanya. Bini dia kan ada?. Tau tau dia kuar rumah berpakaian kemas dan berbau wangi. Tader bau kain pelikat atau boxer busuk!"
"Kedua, lagi selamat keluar pun, sebab dia dah cukup segala-galanya. Nak kuar dengan aku bukan sebab faktor nak horny-horny pun, sebab bini dia ada. Cukup bekalan "
" Ketiga , aku tak yah rimas nak main sms-sms atau calling-calling bila dah abis jumpa. Macam bercinta budak budak sekolah atau bawah umur. No expectation, no frustration"
"Ke-empat, aku tak payah la pening kepala nak jaga atau control ayu bila jumpa pun"
"Kelima memang aku tak payah nak fikir camner nak tekel laki orang pun. Buang masa. Buat sakit hati. So awal-awal tahu, no prospect."
Kawan aku mencelah semula.
"so apa yang kita dapat pun min?"
"seronok jer kot. kalau dah boring kita cari lelaki lain. Bukannya ramai lelaki-lelaki macam ni sekarang? "
Aku pun mula terfikir. Kalau isteri-isteri korang pulak buat menda yang sama, adakah sang suami suami akan juga rasa terancam?
Mungkin ada lelaki juga suka keluar dengan isteri orang kerana sebab-sebab yang sama. Tak payah nak jadi driver sebab suami dia kan ada? Tukang angkut barang, tukar repair lampu, tukang kebun, tukang segala tukang, suami dia kan ada?
Berapa kerat pun perempuan dah berkahwin nak keluar dengan lelaki lain? especially dah beranak pinak. Confirm taat setia sepenuhnya kepada laki dia jugak. Unless laki dia gagal perform, tatau lar kan?
Confirm perangai gila-gila aku akan dibalas dengan dapat lelaki yang suka keluar dengan perempuan lain. Aku takmo terperap di rumah jaga anak sensorang bila suami aku keluar bersuka ria. Masa tu baru padan muka aku kan?
So Mak Ngah, Makcik, Tok Cik, Tuk Long, jangan ditanya nasi minyak itu. Kalau nak belanja kat Kedai Mamak, no problem!
Kepada sesiapa yang agak sensitif dengan topik ini, sila berhenti membaca.
Topiknya, Salahkah Keluar dengan Suami atau Isteri Orang?
Mampus aku kena ganyang dengan kawan-kawan yang dah bersuami atau beristeri.
Confirm mulut aku kena cili tak pasal-pasal. Ceritanya begini.
"Kenapa ko bercinta dengan suami orang, Cik S?"
"Entah, aku pun tatau. Dah nama cinta. Tak kenal sapa-sapa."
"Apa matlamat ko bercinta dengan suami orang?"
"Suka-suka, sekadar isi masa lapang. Mungkin dia calon suami paling sesuai"
"Kalau isteri dia tau, ko rasa macam mana?"
"Dependsla. Kalau isteri dia jeles, pandai-pandaila dia nak tekel balik laki dia kan?"
"Ko takmo kawin ker dengan dia?"
"Kalau dia nak, apa salahnya."
"Ko nak bermadu atau dia ceraikan bininya?"
"Aku taklah sekejam Siti Nurhaliza"
ahahhahahahaha. Kemudian aku pula diasak bertubi-tubi.
"Ko pun apa kurangnya. Asyik keluar dengan suami orang, takkan tader apa-apa?"
"Aku keluar sekadar nak bersuka ria. bertukar idea."
"Takkan ko tader plak perasaan nak berlaki balik? takkan ko tak gersang kot? "
"Isk, ke situ plak. Kalau dia kaya dan suh aku dok rumah jaga body dan anak-anak, boleh la aku nak buat laki."
"Kalau bini dia tahu ko keluar dengan laki dia, ko tak RASA bersalah ker?"
"Dah laki dia tak nak ajak bini dia kuar, kenapa nak salahkan aku plak?"
"Apa motif ko kuar dengan dia pun?"
"Byk sebab. Pertama, aku tahu laki orang, kot mana mesti balik jumpa bini gak. tak payah aku nak kena jaga hati, jaga perut, jaga pakaian, jaga rumah, jaga segala-galanya. Bini dia kan ada?. Tau tau dia kuar rumah berpakaian kemas dan berbau wangi. Tader bau kain pelikat atau boxer busuk!"
"Kedua, lagi selamat keluar pun, sebab dia dah cukup segala-galanya. Nak kuar dengan aku bukan sebab faktor nak horny-horny pun, sebab bini dia ada. Cukup bekalan "
" Ketiga , aku tak yah rimas nak main sms-sms atau calling-calling bila dah abis jumpa. Macam bercinta budak budak sekolah atau bawah umur. No expectation, no frustration"
"Ke-empat, aku tak payah la pening kepala nak jaga atau control ayu bila jumpa pun"
"Kelima memang aku tak payah nak fikir camner nak tekel laki orang pun. Buang masa. Buat sakit hati. So awal-awal tahu, no prospect."
Kawan aku mencelah semula.
"so apa yang kita dapat pun min?"
"seronok jer kot. kalau dah boring kita cari lelaki lain. Bukannya ramai lelaki-lelaki macam ni sekarang? "
Aku pun mula terfikir. Kalau isteri-isteri korang pulak buat menda yang sama, adakah sang suami suami akan juga rasa terancam?
Mungkin ada lelaki juga suka keluar dengan isteri orang kerana sebab-sebab yang sama. Tak payah nak jadi driver sebab suami dia kan ada? Tukang angkut barang, tukar repair lampu, tukang kebun, tukang segala tukang, suami dia kan ada?
Berapa kerat pun perempuan dah berkahwin nak keluar dengan lelaki lain? especially dah beranak pinak. Confirm taat setia sepenuhnya kepada laki dia jugak. Unless laki dia gagal perform, tatau lar kan?
Confirm perangai gila-gila aku akan dibalas dengan dapat lelaki yang suka keluar dengan perempuan lain. Aku takmo terperap di rumah jaga anak sensorang bila suami aku keluar bersuka ria. Masa tu baru padan muka aku kan?
So Mak Ngah, Makcik, Tok Cik, Tuk Long, jangan ditanya nasi minyak itu. Kalau nak belanja kat Kedai Mamak, no problem!
pehh..
ReplyDeletedengan lelaki bujang taknak keluar ke?
nan
kalau keluar dengan lelaki bujang, perkara yang sama gak bersarang di kepala.."kenapa ko keluar ngan bini orang?".."dah takde awek ke ko nak ajak keluar?"..ermmm
hahahahaha aku tergelak2 baca entri kau nih min. tapi kan, untuk pengetahuan kau ah, aku faham kenapa perempuan suka keluar dengan suami orang. dan bagi aku, urusan siapa kahwin dengan siapa tuh kita tak boleh tentukan sebab itulah namanya jodoh. kalau dah halal namanya, tak salahkan?
ReplyDeletetapi aku juga faham kalau sang isteri tidak boleh terima sang suami berkahwin dua sebab (yes, it is easier said than done kan) yelah, you expect a wholly commitment to yourself and only you.
that's the problem nowadays. expectations. for me, the day a woman rely everything on her man, is the day she is making a big mistake. because one should always rely on oneself. be independent. be self-sustained.
good entry!
panglima hilmi - aku kuar dengan sesapa jer. yg penting open minded.
ReplyDeleteserius, aku pernah gak kuar ngan lelaki-lelaki bujang ni. its about timing la hilmi. taim depa free, aku tak free. kalau nak ajak aku kuar 1-2 pagi layan uptown tak gila namanya? Rumah sapa mau jaga? Kalau nak layan call 2-3 pagi pun, aku pun dah pengsan kepenatan.
observation aku lar kan, most of them tend to be clingy, possesive dan tidak faham keadaan aku yang dah ada anak dan family. Nak commit atau kuar dengan golongan janda, takut kena kutuk kat member-member kan? macam la dah tader anak dara lagi?
So, aku dengan berbesar hati, bagi lar peluang kepada jejaka-jejaka bujang satu malaya ni mencari awek-awek yang available trang trang di mana mana. less headache sket kan?
jangan terasa yer.
Mala - yes, you are totally right.
marriage is not about posession. If we depends solely on our man, 20 years later if he dump us, masa tu la gelabah cari dahan nak bergantung kan?
aku lagi takut kalau masa tu kita tader savings, anak berderet dan kecik kecik masih bersekolah, keje takder, apa pun tader. Gila tensen boleh bunuh diri woooo......
bab madu tu, aku takleh comment lar. kalau dah jodoh, nak buek camno. Kepada perempuan kuar dengan laki orang semata mata nak nak mengacau rumah tangga orang, sendiri tanggungla kan kesannya.
Bak kata pepatah melayu, Kalau takut dilambung ombak, jangan berumah di tepi pantai!
I have seen my parent's marriage failure due to orang ketiga.
simpang malaikat 44 kalau aku nak buat camtu gaks. ngeri siot!
hehe..betul la tu, lelaki bujang anytime bleh keluar..1-2 pagi, 3-4 pagi..nak plak lepak 'stadium mamak' layan bola..ermmm
ReplyDeleteperkahwinan bukan pagar yg memenjarakan kita daripada itu dan ini, tp sebagai pemandu kita..kita tahu siapa diri kita..suami orang/isteri orang..yang penting tahu bawa/jaga diri. perkahwinan adalah 2 jiwa untuk saling memahami kan..
boleh je keluar ngan bini org apatah lagi laki org hehehe...rumah aku pun mmg tepi pantai dan selalu dilambung ombak bila musim tengkujuh kahkahkah...(dgn lelaki macho yg menggoda je aku takut) huhuhu...
aku suka keluar ngan orang. tak kisah apa status. tapi mesti hot mcm aku gak.
ReplyDeleteHAHAHAHHAHAA!!!!
Hilmi, Nanti aku dan hadi ajak ko keluar lepak sama-sama. Mala pun boleh join.
ReplyDeleteHuh, semua golongan ada - Teruna, Suami/Isteri Orang, Janda.
Anak dara ngan duda nak ajak sapa?
ehheheheheh
anak dara tu mungkin bole ajak Yaya. tapi duda tu aku x sure lak.
ReplyDeleteyg aku confirm si Mahathir, so far hahahahahah
ReplyDeleteHadi: Yaya pun tak lame lagi nak jadi isteri dah la *wink*
ReplyDeleteHmm, as much as he doesnt like me to go out with other guy (masa bujang ni pun), I want him to do the same and he does as he promises, so far. he has been as charming as I want him to be and I hope he stays the same for the rest of our lives together.
Perempuan tak boleh bergantung 100% kepada lelaki. Jangan ckit2 nak lelaki buat, nak tukar mentol lampu pun tak nak belajar. Buatnye lampu blow mase suami outstation, bergelap ar. Mak aku pesan, simpanan kena ade. Beli property atas nama sendri, incase anything happens, kita ade tempat tinggal, ada saving, takla anak2 merempat bile suami meninggal or cari pempuan lain.