Mari Belajar Semula
Alang-alang cerita pasal fine dining, meh kita sama sama recall pelajaran yang diajar oleh Puan Rahimah Yeop itu kan?
Bagi sesiapa yang masih clueless apa ker menda yang diletak di atas meja untuk western course yang terdiri daripada starter/appetizer, main course dan dessert tu, cuba lihat table setting yang ditunjukkan di bawah.

Mudah bukan? Sebab ada label, so senangla nak pick up jenis utensil atau cutlery yang mana nak digunakan.
Bagi sesiapa yang masih lupa, petuanyer : pick-up utensil yang disusun paling luar kerana menu yang akan dihidangkan akan mengikut turutan.
Contohnya, starter/appetiser adalah menu pertama, so salad fork yang akan berada paling luar di sebelah kiri dari dinner plate patut digunakan. Kemudian, datang pula soup, so pakaila soup spoon yang berada paling luar di sebelah kanan dinner plate. ehehheheheheh, senang bukan?
Kepada sesiapa yang akan dihidangkan starter/appetiser berbentuk salad makanan laut, contohnya , Prawn Salad, jangan terkejut jika selepas hidangan berbentuk sorbet, iaitu ais kepal berperisa lemon atau green tea dihidangkan di dalam glass (kes macam ni jarang, tapi kalau ada bersedia lar) . Itu bukan dessert tau! Jangan pula disound kepada waiter/waitress yang menghidang. Aku penat mengexplain satu guest yang makan beradat Mess Night satu rejimen askar ni semasa di Shang dulu. Bentak-bentak dia tanya kenapa terus masuk dessert? al maklumla member dah kebulur, mesti hot kalau tak dapat makan main course. Huhu
Sorbet itu adalah penyah bau mulut bagi menghilangkan rasa dan bau udang dessert itu. Yerla kita nak borak dengan guess sebelah sementara tunggu main course, takkan mulut nak bau belacan kan? Dan yang paling penting, toksahla menghabiskan sorbet tu sampai licin. amik syarat satu dua spoonful cukupla lar. ehehehheheheh
Jika anda memilih ikan sebagai hidangan utama dan dinner knife anda adalah seperti di atas, boleh panggil waiter atau waitress tukar itu knife kerana ia adalah untuk ayam atau daging sahaja. Minta lar fish knife. kalau tatau rupa fish knife macam mana, meh kita lihat di bawah:

Secara logik, bentuk fish knife itu dapat membantu anda makan ikan dengan mudah sebab isi ikan kan delicate dan senang hancur. Unless hang makan keropok lekor, tak payah lar kan?
Begitulah lebih kurang sedikit petua-petua yang boleh diturunkan kepada pembaca-pembaca budiman sekalian. Western course ini sebenarnya tidaklah begitu payah bukan?
Sekian dulu sebelum pelajaran bagaimana makan clam shell type course yang perlu menggunakan pengetuk ittew.
Bagi sesiapa yang masih clueless apa ker menda yang diletak di atas meja untuk western course yang terdiri daripada starter/appetizer, main course dan dessert tu, cuba lihat table setting yang ditunjukkan di bawah.

Mudah bukan? Sebab ada label, so senangla nak pick up jenis utensil atau cutlery yang mana nak digunakan.
Bagi sesiapa yang masih lupa, petuanyer : pick-up utensil yang disusun paling luar kerana menu yang akan dihidangkan akan mengikut turutan.
Contohnya, starter/appetiser adalah menu pertama, so salad fork yang akan berada paling luar di sebelah kiri dari dinner plate patut digunakan. Kemudian, datang pula soup, so pakaila soup spoon yang berada paling luar di sebelah kanan dinner plate. ehehheheheheh, senang bukan?
Kepada sesiapa yang akan dihidangkan starter/appetiser berbentuk salad makanan laut, contohnya , Prawn Salad, jangan terkejut jika selepas hidangan berbentuk sorbet, iaitu ais kepal berperisa lemon atau green tea dihidangkan di dalam glass (kes macam ni jarang, tapi kalau ada bersedia lar) . Itu bukan dessert tau! Jangan pula disound kepada waiter/waitress yang menghidang. Aku penat mengexplain satu guest yang makan beradat Mess Night satu rejimen askar ni semasa di Shang dulu. Bentak-bentak dia tanya kenapa terus masuk dessert? al maklumla member dah kebulur, mesti hot kalau tak dapat makan main course. Huhu
Sorbet itu adalah penyah bau mulut bagi menghilangkan rasa dan bau udang dessert itu. Yerla kita nak borak dengan guess sebelah sementara tunggu main course, takkan mulut nak bau belacan kan? Dan yang paling penting, toksahla menghabiskan sorbet tu sampai licin. amik syarat satu dua spoonful cukupla lar. ehehehheheheh
Jika anda memilih ikan sebagai hidangan utama dan dinner knife anda adalah seperti di atas, boleh panggil waiter atau waitress tukar itu knife kerana ia adalah untuk ayam atau daging sahaja. Minta lar fish knife. kalau tatau rupa fish knife macam mana, meh kita lihat di bawah:

Secara logik, bentuk fish knife itu dapat membantu anda makan ikan dengan mudah sebab isi ikan kan delicate dan senang hancur. Unless hang makan keropok lekor, tak payah lar kan?
Begitulah lebih kurang sedikit petua-petua yang boleh diturunkan kepada pembaca-pembaca budiman sekalian. Western course ini sebenarnya tidaklah begitu payah bukan?
Sekian dulu sebelum pelajaran bagaimana makan clam shell type course yang perlu menggunakan pengetuk ittew.
Kelakar siot belajar fine dining kat KGPA dulu tu... time pn rahimah blah je, semua dok melantak ikut style sendiri.. lapor punya pasal! Haha!
ReplyDeletetiba2 jadi lapar chicken chop....dulu masa kat kgpa, aku sorang je laki kat table tu..si wanita2 ni plak sume jenis diet2...ape lagi...makan besar aku malam tu...hoho...
ReplyDeletenaz- betul tu! Semua orang kebulur tahap dewa sebab lama betul nak tunggu makan.
ReplyDeleteAku beberapa kali kena tegur sebab potong ayam besaq besaq.sayang tengok ayam tu dibazirkan ehhehehehe
ikram- hoho, ko memang beruntung lar, 9 portion lak tu, memang sangat beruntung. Camner korang mentransfer kan makanan? ni mesti sorok sorok yer tak?
yang peliknya lah kan, macam mat salleh pun terer sangat je fine dining nih. aku dulu lepak dengan family member aku kat london, diaorang makan mcm selamba badak je.
ReplyDeletetapi kalau makan the queen, atau anda adalah calon untuk menjadi sebahagian daripada keluarga diraja britain, kena ah kut makan fine dining.
tapi apakah kebarangkalian untuk kita makan dengan queen? hahahahahahah.
mala- ehehhehehe, kita jer terikut-ikut konon nampak proper jer, ehehhehehe.
ReplyDeletetapi kalau ada chance dining dengan the Queen of YDPA, memang tak makan lar aku,