Kawan Kawan Matrik
Tiba-tiba rasa gatal nak google nama kawan-kawan zaman matriks. Yerla, walau matrik kami cuma setahun, tapi memang happening ler. Kawan-kawan semua sporting dan kaki study lepak.
Rapat cam adik-beradik. Jalan ramai-ramai pegi kelas macam beliawanis kampung. eheehhehehe.
Kami batch intake kedua matrik express setahun kat induk USM. ingat nak buat medic after the course in UK atau Australia sebab USM offer kalau results matrik gempak, so tak yah nak buat A level macam rakan-rakan kat PPP tu. tapi tu ler, impian tinggal impian.
Last-last tak jadi amik sebab usha ngan senior matriks kimia organik payah gila nak pass. Aku tak sanggup nak hafal ikatan-ikatan zarah kimia tu, hehehehe jadual berkala Form 4 pun macam hazab nak hafal. No offence yeah to chemistry grad. So aku amik kombinasi Fizik + Bio dengan harapan aku dapat Computer Science atau Electrical Engineering. Aku kesian betul kat member-member medic yang hampir-hampir nak fly to UK (ramai plak batch sekolah lama aku dapat -Abby, Imah dan Anizah). Masa tu taim retrechment(1997-98). So, local uni lar jawabnya.tapi takper, semua sekarang dah mencapai cita-cita yang terhajat.
Rapat cam adik-beradik. Jalan ramai-ramai pegi kelas macam beliawanis kampung. eheehhehehe.
Kami batch intake kedua matrik express setahun kat induk USM. ingat nak buat medic after the course in UK atau Australia sebab USM offer kalau results matrik gempak, so tak yah nak buat A level macam rakan-rakan kat PPP tu. tapi tu ler, impian tinggal impian.
Last-last tak jadi amik sebab usha ngan senior matriks kimia organik payah gila nak pass. Aku tak sanggup nak hafal ikatan-ikatan zarah kimia tu, hehehehe jadual berkala Form 4 pun macam hazab nak hafal. No offence yeah to chemistry grad. So aku amik kombinasi Fizik + Bio dengan harapan aku dapat Computer Science atau Electrical Engineering. Aku kesian betul kat member-member medic yang hampir-hampir nak fly to UK (ramai plak batch sekolah lama aku dapat -Abby, Imah dan Anizah). Masa tu taim retrechment(1997-98). So, local uni lar jawabnya.tapi takper, semua sekarang dah mencapai cita-cita yang terhajat.
Kenangan Best -Paling best, taim bukak posa kerana kuih sangat mahal pada waktu kami tader dermasiswa itu. Masak buah melaka rebus dalam rice cooker. Syok siok. Kawan-kawan pun takder backstab backstab ni.
So apa jadi lepas 10 tahun? Aku tengah buat sedikit nota usha mana-mana port untuk networking.
Aku - Pegawai Cabuk Kerajaan Peringkat Junior
Julaina, Kay, Karena, Ummi Nadira, Karen, Lenny, Ismawati, Jumie - Semua jadi Puan Dokter
Jurina - Cikgu sekolah
Henny Haniza - Doktor Gigi
Semua keje gomen ahahahahahahah.
Memang ramai plak member aku dapat jadi doktor akhirnya. Hmm, lepas ni kena "reccee"
( betul tak ejaan ni?) spital mana plak diorang ni keje. ehehhehehe aku nak minta MC cara terhormat dengan datang bertandang. jahat, jahat. amik kesempatan. takderla, niat jer. tapi kalau dah terbabas, apa salahnya?
cam kata julaina ari tu masa aku call dia tengah dalam lab, "ko PTD, senangla naik pangkat"
aku baru nak dia suh booking appointment kat gynae HUKM, tapi memandangkan dia sound aku camtu, terus aku kensel niat.
Ingat J dan DG jer tak puas hati, doktor pun sama!
Aku yg keje kat KKM ni malas nak komen pasal naik pangkat golongan UD ni.. diorang housemanship 2 tahun je pastu terus dinaikkan ke gred UD44 x kisahla apa pun yg berlaku. 2 tahun je, confirm naik 44. Pastu semua proses kenaikan pangkat diorang mmg dibuat segera. Pastu skrg ni KKM sibuk nak mohon supaya gaji permulaan diorang dinaikkan kpd $3K. Pastu macam2 elaun diorang dapat. Kritikal, On-call, Pakar, Locum, Pembedahan Elektif, etc.... Namun demikian, suara2 di belakang masih kedengaran...
ReplyDeleteyerla naz, akak paham bila nak melayan karenah doktor-doktor ni. bila dah masuk gomen, semua nak naik pangkat cepat. heran tul. cuba kat private, jangan harapla. keje lagi stress, naik pangkat maknanya menambahkan stress, yer tak.
ReplyDeleteyang penting skang ni kita ramai ramai ni diconfirmkan. lama tul nak tunggu ek.
tetiba aku rasa hidup aku takde arah tujuan pulak. kenapakah kenaikan pangkat itu sangat penting? it sounds scary actually because lagi banyak benda nak kena decide. kalau pikir naik pangkat maknanya dapat duit lebih, aku rasa duit lebih tuh mcm tak berbaloi dengan mental stress yang aku akan hadapi tatkala mendapat position yang aku nak tuh.
ReplyDeleteyup, aku setuju dengan ko, Mala. tak berbaloi stressnyer. tapi bila skang ni pun, ramai antara kita dah macam penyandang jawatan atasan (belum KUP pun), ok gak dapat sket elaun. yerla macam bertambah-tambah jer keje semenjak dua menjak ni bila Najib nak naik.
ReplyDeleterepot tu, repot ni. taklimat itu, taklimat ni.
dapat elaun sket pun takper kot. pegi retail therapy balas dendam! ahahahaha