Poyo
Hari ini, kerana mood baik dan Boss yang pergi Intan berkursus, kerani-kerani pun kursus PTK, aku telah call satu orang ni kerana nak settle permohonan dia.
Memang dalam minit tu ada nota TKSU bertulis tangan, so aku pay attention lar kan. Memang ada tag "segera". Aku call untuk bagitau prosedur permohonan walaupun ini kerja kerani aku patut buat tapi dia takder plak hari ini . Minta submit agreement. Tu jer. Dan cara ini aku telah guna pada semua peringkat - tak kira la Panglima Angkata Tentera, Bekas KSU, segala peringkat penjawat awam dengan penuh berhemah macam gadis kaunter pertanyaan. Mungkin kerana aku dulu ada call center background yang penuh ramah, manusia-manusia ini mungkin tak sangka di sebalik greeting ceria itu adalah seorang PTD. Yerlakan sapa nak tension tension dapat call minta itu ini, kalau yang meminta menggunakan nada serious. Tak pasal pasal kena complaint balik.
Tapi kali ini aku rasa tiba-tiba nak menyirap darah, macam air terjun KLCC apabila mamat ni dengan selamba nya berkata
"siapa nama u yer? Apa jawatan u?"
Tak pernah pernah lar plak orang tanya aku jawatan apa selama ini. Aku menjadi kelu sekejap.
"Nama saya Jazmin, Penolong Pengarah, bla-bla-bla.....
Dan bermulalah alkisah si mamat berpewatakan ala-ala gaya KSU atau JUSA B atau Turus 3 mengarah ala-ala diva kepada aku bagaimana sepatutnya surat itu dikarang, kepada siapa surat itu ditujukan, dan diselitkan pula ceritera ceriteri bagaimana dia sibuk nak jumpa KSU dan Setiausaha Bahagian kerana pinjaman perumahan dia yang layak sehingga RM365K++ mungkin tak dapat digunakan lagi dan betapa tak confidennyer dia rasa dengan surat KPKT dalam permohonan baru mendapat rumah lain setelah projek pertama bakal terbengkalai.
Kerana curious, aku telah sms Mala menanya siapa gerangan empunya diri (satu kementerian) dan apakah gred jawatan beliau kerana mengikut pengamatan dan pergaulan aku dengan top-top gun ni selama ini, memang inilah kali pertama aku berhadapan dengan manusia yang penuh paranoia, ala-ala diva tak hingat dunia dan paling tak best, slang ketimuran macam orang kampung sebelah kampung aku. Aiya, apa da....
Bila Mala SMS balik, aku memang tergelak sampai nak pecah perut, orang kat office semua cam heran... rupanya dia hanyalah seorang KPSU M48. saya ulangi M48. Yer, perlu aku akui, inilah PTD terpoyo yang tahap gile baban aku pernah encounter. dan amaran Mala, ada lagi spesies lagi canggih daripada ini. Huh. Kita tunggu dan lihat....
Memang dalam minit tu ada nota TKSU bertulis tangan, so aku pay attention lar kan. Memang ada tag "segera". Aku call untuk bagitau prosedur permohonan walaupun ini kerja kerani aku patut buat tapi dia takder plak hari ini . Minta submit agreement. Tu jer. Dan cara ini aku telah guna pada semua peringkat - tak kira la Panglima Angkata Tentera, Bekas KSU, segala peringkat penjawat awam dengan penuh berhemah macam gadis kaunter pertanyaan. Mungkin kerana aku dulu ada call center background yang penuh ramah, manusia-manusia ini mungkin tak sangka di sebalik greeting ceria itu adalah seorang PTD. Yerlakan sapa nak tension tension dapat call minta itu ini, kalau yang meminta menggunakan nada serious. Tak pasal pasal kena complaint balik.
Tapi kali ini aku rasa tiba-tiba nak menyirap darah, macam air terjun KLCC apabila mamat ni dengan selamba nya berkata
"siapa nama u yer? Apa jawatan u?"
Tak pernah pernah lar plak orang tanya aku jawatan apa selama ini. Aku menjadi kelu sekejap.
"Nama saya Jazmin, Penolong Pengarah, bla-bla-bla.....
Dan bermulalah alkisah si mamat berpewatakan ala-ala gaya KSU atau JUSA B atau Turus 3 mengarah ala-ala diva kepada aku bagaimana sepatutnya surat itu dikarang, kepada siapa surat itu ditujukan, dan diselitkan pula ceritera ceriteri bagaimana dia sibuk nak jumpa KSU dan Setiausaha Bahagian kerana pinjaman perumahan dia yang layak sehingga RM365K++ mungkin tak dapat digunakan lagi dan betapa tak confidennyer dia rasa dengan surat KPKT dalam permohonan baru mendapat rumah lain setelah projek pertama bakal terbengkalai.
Kerana curious, aku telah sms Mala menanya siapa gerangan empunya diri (satu kementerian) dan apakah gred jawatan beliau kerana mengikut pengamatan dan pergaulan aku dengan top-top gun ni selama ini, memang inilah kali pertama aku berhadapan dengan manusia yang penuh paranoia, ala-ala diva tak hingat dunia dan paling tak best, slang ketimuran macam orang kampung sebelah kampung aku. Aiya, apa da....
Bila Mala SMS balik, aku memang tergelak sampai nak pecah perut, orang kat office semua cam heran... rupanya dia hanyalah seorang KPSU M48. saya ulangi M48. Yer, perlu aku akui, inilah PTD terpoyo yang tahap gile baban aku pernah encounter. dan amaran Mala, ada lagi spesies lagi canggih daripada ini. Huh. Kita tunggu dan lihat....
hampeh kau min, jual nama aku dgn din! aku ckp kat din, dia kata mmg lepas nih nak tukar bilik ah. hahahaha.
ReplyDeletedia ok jek sebenarnyeh =) dan ye, aku tau ada ramai lagi poyos kat luar tuh yang masih undiscovered.
ehehhe jangan marah mala. Kata kat Din, tak perlu tukar bilik sebab aku puji melambung Din yang berkaliber semasa DPA depan mamat ni smalam. His expression was,
ReplyDelete" Ohh, ye ker?"
Jeng, jeng, jeng.
fyi, dia call lagi ari ni. Siap KP call aku lagi remind surat tu nak cepat kuar sebab si mangkuk ni dah buat appointment ngan Dato'petang ni. Aku pun heran camner M48 ni boleh manipulate TKSU ku yang baik hati dan penah lemah lembut.
nampak gaya "networking" dia boley tahan!
nanti aku nak buat-buat terserempaklah dgn dia. hahahahahaha time aku pulak nak jual nama kau.
ReplyDelete"oh, puan jazmin tuh mmg star masa dpa! dia mmg efficient. networking dia pun boleh tahan!"
hahahahahahahahahaha!
huhuhu. abesla aku sat gi dia ingat aku sudah kecoh kat korang plak.heheheheheh
ReplyDeletebiar die rasa min....baru dia sedar diri sket...hehe
ReplyDeleteHAHAHAHAHA!!! Gila poyo mamat tuh. patut digelakkan bertalu-talu!
ReplyDeletekenapa aku rasa mcm semua orang takut kat aku eh di office? hmmmmmmm
ReplyDeletebenci giler ngan para manusia yang poyos ni..
ReplyDeletemala- kenapa mala? sapa yg takut?
ReplyDeletehadi -tak larat nak gelak hadi, nasib baik phone aku takder loud speaker, confirm mesti gegar satu ofis.
ikram - ehhehehe, biarlah nama dah hot kat KPKT jer, takmo lar kat Kementerian lain.
naz - nak buek camno naz, layan jerla kan?