Perang Saraf
Aku bukanlah buat blog sebab nak kutuk orang ker apa, tapi saja meluahkan perasaan. So, bila blog ini diprivatekan setelah dipubliclistedkan (ces, macam Maxis ngan Air Asia laks) aku rasa ad a ruang nak sket nak cerita. Tapi dua tiga menjak aku telah melancarkan Opss Perang Saraf dan hasilnya akan diketahui tidak lama lagi. Jeng Jeng Jeng.
Dua minggu lepas boss aku bagi satu tugasan iaitu menyiapkan laporan seperti yang diarah TKSU. Biasalah, meeting ngan report kalau M41 buat, memang norm lar. Dah tu buat apa makan gaji buta jer kan?
Tapi bila sampai peringkat nak present TKSU, aku rasa orang paling layak ialah boss bertaraf M52. Bukan PTD macai macam aku kerana aku hanya menguruskan laporan agar nampak kemas dan presentable. Tambah figure, statistik cun-cun dan meyakinkan pembaca. Boss boleh la nak add in apa apa ker.
Tapi accusation boss aku melalui panggilan telefon telah menyebabkan aku berubah hati. Dan rasa dikhianati. Setelah aku bertungkus lumus menguruskan meeting antara KPKT dan MOF, aku rasa penat la nak kejar sorang sorang ni kan?
Ditambah orang bawah aku, CC pergi Haji. dan aku ada sorang JT untuk buat follow-up untuk query status projek perumahan daripada bahagian pemantauan. Takkan nak hempuk kerja kerja admin ni kat technician. Memang pantang larang skim J kalau kena tugas admin. bagi depa, laporan teknikal pun dah pening kepala. apatah lagi bab karang-mengarang surat.
So, disebabkan boss salahkan aku amik cuti Isnin lepas, menyebabkan report dapat di hantar kepada TKSU hari Khamis, aku pun telah mengabaikan panggilan-panggilan boss ke telefon bimbit aku bermula minggu ini. SMS dia pun aku abaikan. Aku tak kuasa nak reply sebab sen sen pun aku nak kena bayar.
Akibatnya, boss telah memberitahu satu bahagian betapa keciwanya beliau dengan sikap buat sambil lewa aku tu. Dan bagi si Mr.B inilah peluang untuk mengipas-ngipas api kemarahan boss dengan mengatakan bahawa "Jasmin memang seorang yang neurotic, boss, takpe biar saya buat keje dier"
Oklah, dipendekkan cerita, aku letak dlm bentuk sms ni:
Isnin (cuti) - SMS tu Boss- Boss, saya amik EL, hal anak. Urgent kena settle. report tu saya siapkan esok.
SMS Boss - Jazmin, call saya.
Miscalled 2-3 kali from boss.
Selasa - Call Boss (boss plak dah start kursus "Imam" di putrajaya sampai Khamis)
"sorry boss, semalam jiwa kacau. X dpt call. Yer apa apa kena saya siapkan?"
"Ok, u buat ini, bla bla...u buat ini"
"Ok, ...."
Rabu - Call boss lagi sekali (walau boss tengah kursus)
" Saya dah serah draf tu kat kawan boss, malam ni boss nak tengokkan?"
"Ok..."
Khamis- Call boss follow up report yg smalam tu.
"Boss, camner ngan yg smalam? ada ammendment tak?"
" aha, ada, u buat macam ni macam tu.bla-bla...bla"
Jumaat - Terima memo boss. "sila berjumpa dengan TKSU untuk bincangkan laporan ini"
Mak ai. Ini sudah lebey. Sapa plak Pengarah ni. Aku naik hantu ari tu. Yerla, boss sudah berada di office, apa hal aku kena mengadap big boss ni? Pas tu si Mr.B datang mengedeng sambil buat buat ala terkejut, "macik hang tau, si mr.X kata kat aku betapa keciwa nya ko tak reply or call dia masa ko cuti senin tu"
Deym, aku rasa nak hempuk jer fail kat dua-dua ni. Yang aku call dan sms hari lepas-lepas tu apa? Report dah selamat di office TKSU. aku p hantar tangan tapi boss tengah meeting.
Dan sejak itu, aku dikejar macam cerita "fugitive" oleh bos aku utk follow up report tu. Si Mr.B sudah menjadi sepai Boss melocate position aku sama ada aku pegi follow up atau tidak. Dan aku tidak menjawab tepon daripada boss melalui nombor henset aku. Menda tu dah jadi cam remote control plak. Kalau aku dah 10x mengadap PA TKSU, tapi menda tu in progress, takkan aku nak camping depan office dia plak kan?
sampaila bertalu talu sms masuk daripada boss yang aku tak reply tapi aku nak tergelak dengan satu sms yang dihantar, konon konon nak heart to heart talk ngan aku, ces,
"min, saya sangat kecewa dengan sikap min yang tak mahu cerita apa masalah min kepada saya, marilah kita selesaikan dengan cara baik"
aku pun reply,
"Boss, saya amik cuti sehari nak uruskan hal ehwal keluarga walau"masjid" saya yang dah runtuh.Satu hari sahaja. Boss, 3 hari tiada di office, just untuk kursus jaga "masjid". saya masih datang kerja dengan waras dan telah siapkan report."
dan balasan boss semula,
"tapi kenapa awak tak angkat call saya masa Isnin tu? kalau min ada tak puas hati dengan saya, marilah kita settle"
Nampak gaya, boss aku yang tak puas hati plak sebab hari isnin tu, sedangkan report ngan follow up report dah aku laksanakan sebaik mungkin. dan kerana boss aku masih bengang kerana aku tak jawab soalannya dan menghantar sms-sms "Y?" "Y?" "Y?". ish, serabut betul mailbox aku. panggil aku pun tidak. main sms jer. Sampai 3 hari aku peram sms, semalam, dia masih menghantar sms "Y" nyer dan miscall miscall aku lagi. Dan aku sangat marah kerana isu itu lagi diperbesar-besarkan, lantas aku dengan selamba mereply,
"Encik, Jazmin dah tak pakai nombor ni. Ini bekas suami dia. Kalau u ada problem dengan dia, u jumpa la dia kat office. sorry, i cannot help you,"
Pergh, boss aku mesti malu habeh dapat jawapan sms tu. Yerlah, nampakla macam dia tak professional kan, sebab main sms-sms jer, kalau betul simcard aku tu orang lain pegang dan baca. ehehhehehehe.
dan sejak semalam, perang saraf aku dah bermula. Boss tak berani nak call atau sms ke nombor celcomku lagi. alangkah amannya dunia ku sekarang. takder orang kacau.
Dua minggu lepas boss aku bagi satu tugasan iaitu menyiapkan laporan seperti yang diarah TKSU. Biasalah, meeting ngan report kalau M41 buat, memang norm lar. Dah tu buat apa makan gaji buta jer kan?
Tapi bila sampai peringkat nak present TKSU, aku rasa orang paling layak ialah boss bertaraf M52. Bukan PTD macai macam aku kerana aku hanya menguruskan laporan agar nampak kemas dan presentable. Tambah figure, statistik cun-cun dan meyakinkan pembaca. Boss boleh la nak add in apa apa ker.
Tapi accusation boss aku melalui panggilan telefon telah menyebabkan aku berubah hati. Dan rasa dikhianati. Setelah aku bertungkus lumus menguruskan meeting antara KPKT dan MOF, aku rasa penat la nak kejar sorang sorang ni kan?
Ditambah orang bawah aku, CC pergi Haji. dan aku ada sorang JT untuk buat follow-up untuk query status projek perumahan daripada bahagian pemantauan. Takkan nak hempuk kerja kerja admin ni kat technician. Memang pantang larang skim J kalau kena tugas admin. bagi depa, laporan teknikal pun dah pening kepala. apatah lagi bab karang-mengarang surat.
So, disebabkan boss salahkan aku amik cuti Isnin lepas, menyebabkan report dapat di hantar kepada TKSU hari Khamis, aku pun telah mengabaikan panggilan-panggilan boss ke telefon bimbit aku bermula minggu ini. SMS dia pun aku abaikan. Aku tak kuasa nak reply sebab sen sen pun aku nak kena bayar.
Akibatnya, boss telah memberitahu satu bahagian betapa keciwanya beliau dengan sikap buat sambil lewa aku tu. Dan bagi si Mr.B inilah peluang untuk mengipas-ngipas api kemarahan boss dengan mengatakan bahawa "Jasmin memang seorang yang neurotic, boss, takpe biar saya buat keje dier"
Oklah, dipendekkan cerita, aku letak dlm bentuk sms ni:
Isnin (cuti) - SMS tu Boss- Boss, saya amik EL, hal anak. Urgent kena settle. report tu saya siapkan esok.
SMS Boss - Jazmin, call saya.
Miscalled 2-3 kali from boss.
Selasa - Call Boss (boss plak dah start kursus "Imam" di putrajaya sampai Khamis)
"sorry boss, semalam jiwa kacau. X dpt call. Yer apa apa kena saya siapkan?"
"Ok, u buat ini, bla bla...u buat ini"
"Ok, ...."
Rabu - Call boss lagi sekali (walau boss tengah kursus)
" Saya dah serah draf tu kat kawan boss, malam ni boss nak tengokkan?"
"Ok..."
Khamis- Call boss follow up report yg smalam tu.
"Boss, camner ngan yg smalam? ada ammendment tak?"
" aha, ada, u buat macam ni macam tu.bla-bla...bla"
Jumaat - Terima memo boss. "sila berjumpa dengan TKSU untuk bincangkan laporan ini"
Mak ai. Ini sudah lebey. Sapa plak Pengarah ni. Aku naik hantu ari tu. Yerla, boss sudah berada di office, apa hal aku kena mengadap big boss ni? Pas tu si Mr.B datang mengedeng sambil buat buat ala terkejut, "macik hang tau, si mr.X kata kat aku betapa keciwa nya ko tak reply or call dia masa ko cuti senin tu"
Deym, aku rasa nak hempuk jer fail kat dua-dua ni. Yang aku call dan sms hari lepas-lepas tu apa? Report dah selamat di office TKSU. aku p hantar tangan tapi boss tengah meeting.
Dan sejak itu, aku dikejar macam cerita "fugitive" oleh bos aku utk follow up report tu. Si Mr.B sudah menjadi sepai Boss melocate position aku sama ada aku pegi follow up atau tidak. Dan aku tidak menjawab tepon daripada boss melalui nombor henset aku. Menda tu dah jadi cam remote control plak. Kalau aku dah 10x mengadap PA TKSU, tapi menda tu in progress, takkan aku nak camping depan office dia plak kan?
sampaila bertalu talu sms masuk daripada boss yang aku tak reply tapi aku nak tergelak dengan satu sms yang dihantar, konon konon nak heart to heart talk ngan aku, ces,
"min, saya sangat kecewa dengan sikap min yang tak mahu cerita apa masalah min kepada saya, marilah kita selesaikan dengan cara baik"
aku pun reply,
"Boss, saya amik cuti sehari nak uruskan hal ehwal keluarga walau"masjid" saya yang dah runtuh.Satu hari sahaja. Boss, 3 hari tiada di office, just untuk kursus jaga "masjid". saya masih datang kerja dengan waras dan telah siapkan report."
dan balasan boss semula,
"tapi kenapa awak tak angkat call saya masa Isnin tu? kalau min ada tak puas hati dengan saya, marilah kita settle"
Nampak gaya, boss aku yang tak puas hati plak sebab hari isnin tu, sedangkan report ngan follow up report dah aku laksanakan sebaik mungkin. dan kerana boss aku masih bengang kerana aku tak jawab soalannya dan menghantar sms-sms "Y?" "Y?" "Y?". ish, serabut betul mailbox aku. panggil aku pun tidak. main sms jer. Sampai 3 hari aku peram sms, semalam, dia masih menghantar sms "Y" nyer dan miscall miscall aku lagi. Dan aku sangat marah kerana isu itu lagi diperbesar-besarkan, lantas aku dengan selamba mereply,
"Encik, Jazmin dah tak pakai nombor ni. Ini bekas suami dia. Kalau u ada problem dengan dia, u jumpa la dia kat office. sorry, i cannot help you,"
Pergh, boss aku mesti malu habeh dapat jawapan sms tu. Yerlah, nampakla macam dia tak professional kan, sebab main sms-sms jer, kalau betul simcard aku tu orang lain pegang dan baca. ehehhehehehe.
dan sejak semalam, perang saraf aku dah bermula. Boss tak berani nak call atau sms ke nombor celcomku lagi. alangkah amannya dunia ku sekarang. takder orang kacau.
soalan aku ialah:
ReplyDeletekau meeting apa dgn MOF? hihihihi.
wah min. i have to give it to you, girl - kau mmg berani (you've got the guts!). senakal-nakal, dan serebellious aku di office pun, aku takkan buat dek jek kalau boss aku call. eventhough aku tau salah dia.
bagi aku lah, sebagai sahabat kau dan memahami jiwa kacau kau, aku rasa mcm tak eloklah kut kau buat dek jek. at least, kau cite ah kenapa kau marah ngan dia because aku rasa kau mmg berhak untuk rasa tidak puas hati.
but then again, i cannot say much. sebab i'm not in your position. and i dunno what's sort of person your boss is. but maybe you could also put yourself in his or her shoes and see if you like it when your subs do the same to you =)
ini hanya pendapat semata. sorry if i offend you yah. cheer up girl.
u never walk alone!
ReplyDeleteerk~ rupanya citer kat mana-mana ofis pun sama. selama aku keje kontrak dulu (selama 3 tahun +), aku amik cuti utk balik raya jer. dan MC satu hari.
ReplyDeletetp bila aku EL sehari, terus boss aku marah-marah. dan immediate boss plak dok perangat boss. mcm haram.
sbb masa tu aku blum dpa, aku blah dari bilik boss sambil hempas pintu. haha. panas baran jgk aku rupanya bila diperlakukan begitu.. huhu.
lepas abis dpa aku minta tukar pejabat, nak lari dari bos tu. tp, yg malang nasibku, bos tu plak ditukarkan (lateral) ke pajabat baru aku ni. ceh!
mala- alar, meeting kat NAPIC jer.
ReplyDeleteyeah, somehow u r right. I wish he can just call my extension instead dialing to my personal line. Panas henponku kerna dia akan bercakap 15-20 minit gitu di telefon.
Cuba ko bayangkan Saadon membebel di handphone, ahahahahhahaha
mental siot..macam tu la...
tu aku avoid dia call pakai handset.
but dont worry, everything is OK. :)
ikram- never walk alone? u pun kena kacau by the boss ker? ceritala.....
rosli- isk, sian plak ko dapat boss lama. sama ker attitude kat tempat baru?
Aku tak paham la boss-boss ni. Certain staff misabused EL tu, everyweek ada yang terbabas.Tapi takder plak boss bengang mcm kes aku.
Aku baru la nak sehari mengELkan diri, macam kena sumpah 7 hari berturut turut kena kacau. ahhahahahah. apa apa jerla kan.
kat opis baru aku ni, aku takkan keja bwh dia. dulu dia pengarah, kat sini dia timbalan jer.
ReplyDeleteaku bawah timabalan yg lain, yg cool. tp aku risau nanti habislah dia citer yg buruk2 aku dulu.. hhuhu.
pergh~ horror la bos camtu
ReplyDelete