Bilik dan Cubicle
I just got the point why I have given this task, but alhamdulillah, I think I have been fair to everbody in the office.
Ceritanya begini. Setelah bahagian aku dipindahkan ke ruang kerja aku sekarang, memang pening nak menyusun kedudukan ruang staf disebabkan blok ofis ni banyak bilik-bilik pegawai dan cubicle. Cuma ada ruang tengah yang menempatkan golongan J17 ni.
Memang la ramai di kalangan J17 ni adalah technician perempuan yang aku panggil the true Macik Gomen yang kalau takder kerja, akan mengumpat dan mencaci orang. Macam diorang lar bagus sebab dah lama kerja. Aku pun tahu mereka tak suka aku. Yerla, aku kan jenis straight to the point, selamba sound kalau benda tak betul berlaku di depan mata. Kalau masa DPA, aku boley selamba sound si Bakyah, apatah lagi mereka J17-J17 ni. Ada 2 andartu, 2 mak orang yang macam gila meroyan, pastu bengang sebab laki tak bagi duit. Semua masalah nak cerita, kalau cerita spender pun nak kecoh. Selama dia mengumpat, aku akan pasang telinga dari bilik sebab aku tahu mereka ni jenis tak pernah bersyukur dapat kerja OK dan stabil, tak macam orang lain di luar sana tu. Kena retrenched. Bila aku sebagai PP perempuan masuk menjaga Admin, lagilar berbulu mereka sebab aku kan "Hot MAMA" hahahahahah. Laki takder pun, pegi kerja macam biasa. Stail selamba merempit ke tempat kerja 100km sehari dari Rawang ke KL. Anak pun dah nak sekolah. So, dia curious lar, bila plak aku ni ada masa nak uruskan anak dan rumah, tak macam diorang asyik AWOL dengan alasan macam macam. Dan, dalam ofis tu, mereka tak boleh nak komplen sebab tau betapa tegasnya aku kalau bab-bab kerja ni.
OKla, straight to the point. Oleh kerana bilik-bilik kecil tu sebenarnya entitled tu 41 and above, terpaksala aku allocate ruang yang ada setelah ditolak bilangan untuk kami-kami (41& above) kepada TA (tecnical assistant J29) sebab ruang tengah tak cukup space plak. Cubicle ada 4. TA ada 6. Mana nak campak kan? Mereka kat tempat keja lama pun dok dalam cubicle. So, nak pendekkan cerita, sebab TA-TA ni closed service, so to appreciate their effort, sementara jawatan lain tak isi penuh, aku dengan baik hati bagi la 4 bilik kosong kepada TA-TA senior yang dah ada berkhidmat sehingga 26 tahun tu. Lagi 2 TA tu TA junior, baru setahun kerja. Aku letakkan mereka di 2 cubicle. Lagi 2 aku bagi PA boss dan Penolong Pegawai Kewangan W27.
Tapi semasa aku berbincang dengan 2 PP W41 dan TA 29 semasa pembahagian tersebut, tiba-tiba ada salah seorang macik gomen J17 itu datang selamba ke tempat kami macam tak puas hati dengan pembahagian tersebut. Ces, apahal dia nak selamba tak puas hati. Sedangkan tempat kerja nya langsung kami tak usik walau seinci pun.
Macam ni la lebey kurang.
"Cik Jazmin kenapa Si Zilah ngan Faizal plak dapat cubicle? Dua pegawai W32 tu patutnya la kena kongsi bilik. Boleh la si Zilah ngan Faizal dapat bilik sorang satu"
"Amboi, apsal lak W32 tu nak kena kongsi. Kalau W32 kena kongsi bilik, J29 pun kena kongsi bilik juga. baru adil. Nak ker si Zilah ngan Faizal berkongsi bilik? Kalau jadi apa apa, ko nak jawap ker?"
"tak adillah. sebab mereka pun TA. TA lain pun dapat."
Suara si macik yang macam ghupa witch Mak tiri snow white (haggard, crooked nose, dan gigi jongang terjuih) memang menyakitkan dan membingitkan. Menyalak tak tentu pasal. Macam manala si Hadi Hensem boleh kawin ngan macik ni.
"Bilik tak cukup. Budget nak renovate kena tunggu tahun depan. Antara W32 dan J29, mana lagi tinggi? takan tak paham kot. Kami pegawai-pegawai ni tak kelapaq lar nak dok dalam bilik pun. Kalau J48, J44 masuk pun nanti kitaorang kena kuar bilik tu gak, menghimpit ngan korang-korang. Nak ker?"
Terus si Macik Witch belah selamba ke tempat lain sebab drama swasta yang telah disaksikan ke semua staf kami telah memalukan dirinya juga. Yerla tak jemput berbincang, datang menyibuk tak bagi salam. tak pasal-pasal malu depan kawan-kawan dia gak.
dan si Zana pun masuk la membela kawannya tu, kononnya apa-apa decision, golongan "marhain" macam depa ada hak nak bagi pendapat. Ya Allah, apa ke menda plak kalau keputusan pegawai atasan mereka nak dipersoalkan. Bila masa plak aku kena tanya diorang-diorang ni. Sedangkan kami tak ubah pun sejengkal tempat kerja mereka. Dan TA mereka boleh mengalah sebab tahu mereka junior, inikan J17 yang takder kena-mengena. Tapi macam biasala, sebab mereka ni rasa macam Tai Che, so sort of kena minta restu mereka plakkan?
So, mulai hari ini, no happy hour, no belanja goreng pisang once-in-blue-moon for tea time sebab dah bagi muka sikit, melampau jadinyer. memang staf bawahan yang hardcore ni aku akan propose pergi kursus Bomba kat Kuala Kubu tu. Ko nak melalak kena angkut BA set ker padam api atau bawak hose pegi Kalumpang berkilo-kilo, suka hati korang la. baru tahu belajar hidup susah sikit dan bersyukur. dan aku akan make sure korang pegi juga, hahahahahahahhaah.
Ceritanya begini. Setelah bahagian aku dipindahkan ke ruang kerja aku sekarang, memang pening nak menyusun kedudukan ruang staf disebabkan blok ofis ni banyak bilik-bilik pegawai dan cubicle. Cuma ada ruang tengah yang menempatkan golongan J17 ni.
Memang la ramai di kalangan J17 ni adalah technician perempuan yang aku panggil the true Macik Gomen yang kalau takder kerja, akan mengumpat dan mencaci orang. Macam diorang lar bagus sebab dah lama kerja. Aku pun tahu mereka tak suka aku. Yerla, aku kan jenis straight to the point, selamba sound kalau benda tak betul berlaku di depan mata. Kalau masa DPA, aku boley selamba sound si Bakyah, apatah lagi mereka J17-J17 ni. Ada 2 andartu, 2 mak orang yang macam gila meroyan, pastu bengang sebab laki tak bagi duit. Semua masalah nak cerita, kalau cerita spender pun nak kecoh. Selama dia mengumpat, aku akan pasang telinga dari bilik sebab aku tahu mereka ni jenis tak pernah bersyukur dapat kerja OK dan stabil, tak macam orang lain di luar sana tu. Kena retrenched. Bila aku sebagai PP perempuan masuk menjaga Admin, lagilar berbulu mereka sebab aku kan "Hot MAMA" hahahahahah. Laki takder pun, pegi kerja macam biasa. Stail selamba merempit ke tempat kerja 100km sehari dari Rawang ke KL. Anak pun dah nak sekolah. So, dia curious lar, bila plak aku ni ada masa nak uruskan anak dan rumah, tak macam diorang asyik AWOL dengan alasan macam macam. Dan, dalam ofis tu, mereka tak boleh nak komplen sebab tau betapa tegasnya aku kalau bab-bab kerja ni.
OKla, straight to the point. Oleh kerana bilik-bilik kecil tu sebenarnya entitled tu 41 and above, terpaksala aku allocate ruang yang ada setelah ditolak bilangan untuk kami-kami (41& above) kepada TA (tecnical assistant J29) sebab ruang tengah tak cukup space plak. Cubicle ada 4. TA ada 6. Mana nak campak kan? Mereka kat tempat keja lama pun dok dalam cubicle. So, nak pendekkan cerita, sebab TA-TA ni closed service, so to appreciate their effort, sementara jawatan lain tak isi penuh, aku dengan baik hati bagi la 4 bilik kosong kepada TA-TA senior yang dah ada berkhidmat sehingga 26 tahun tu. Lagi 2 TA tu TA junior, baru setahun kerja. Aku letakkan mereka di 2 cubicle. Lagi 2 aku bagi PA boss dan Penolong Pegawai Kewangan W27.
Tapi semasa aku berbincang dengan 2 PP W41 dan TA 29 semasa pembahagian tersebut, tiba-tiba ada salah seorang macik gomen J17 itu datang selamba ke tempat kami macam tak puas hati dengan pembahagian tersebut. Ces, apahal dia nak selamba tak puas hati. Sedangkan tempat kerja nya langsung kami tak usik walau seinci pun.
Macam ni la lebey kurang.
"Cik Jazmin kenapa Si Zilah ngan Faizal plak dapat cubicle? Dua pegawai W32 tu patutnya la kena kongsi bilik. Boleh la si Zilah ngan Faizal dapat bilik sorang satu"
"Amboi, apsal lak W32 tu nak kena kongsi. Kalau W32 kena kongsi bilik, J29 pun kena kongsi bilik juga. baru adil. Nak ker si Zilah ngan Faizal berkongsi bilik? Kalau jadi apa apa, ko nak jawap ker?"
"tak adillah. sebab mereka pun TA. TA lain pun dapat."
Suara si macik yang macam ghupa witch Mak tiri snow white (haggard, crooked nose, dan gigi jongang terjuih) memang menyakitkan dan membingitkan. Menyalak tak tentu pasal. Macam manala si Hadi Hensem boleh kawin ngan macik ni.
"Bilik tak cukup. Budget nak renovate kena tunggu tahun depan. Antara W32 dan J29, mana lagi tinggi? takan tak paham kot. Kami pegawai-pegawai ni tak kelapaq lar nak dok dalam bilik pun. Kalau J48, J44 masuk pun nanti kitaorang kena kuar bilik tu gak, menghimpit ngan korang-korang. Nak ker?"
Terus si Macik Witch belah selamba ke tempat lain sebab drama swasta yang telah disaksikan ke semua staf kami telah memalukan dirinya juga. Yerla tak jemput berbincang, datang menyibuk tak bagi salam. tak pasal-pasal malu depan kawan-kawan dia gak.
dan si Zana pun masuk la membela kawannya tu, kononnya apa-apa decision, golongan "marhain" macam depa ada hak nak bagi pendapat. Ya Allah, apa ke menda plak kalau keputusan pegawai atasan mereka nak dipersoalkan. Bila masa plak aku kena tanya diorang-diorang ni. Sedangkan kami tak ubah pun sejengkal tempat kerja mereka. Dan TA mereka boleh mengalah sebab tahu mereka junior, inikan J17 yang takder kena-mengena. Tapi macam biasala, sebab mereka ni rasa macam Tai Che, so sort of kena minta restu mereka plakkan?
So, mulai hari ini, no happy hour, no belanja goreng pisang once-in-blue-moon for tea time sebab dah bagi muka sikit, melampau jadinyer. memang staf bawahan yang hardcore ni aku akan propose pergi kursus Bomba kat Kuala Kubu tu. Ko nak melalak kena angkut BA set ker padam api atau bawak hose pegi Kalumpang berkilo-kilo, suka hati korang la. baru tahu belajar hidup susah sikit dan bersyukur. dan aku akan make sure korang pegi juga, hahahahahahahhaah.
pergh. saiko gak kan keje opis tu. ko mention Hadi Hensem, aku tau bukan aku.
ReplyDeleteaku ialah Hadi Sicko.
hahahahah sian hadi. hadi, kau handsome cara lain. hahahahah. montot hadi hidup!!! hahahahaha =p
ReplyDeleteish. aku rasa mereka semua patut ke latihan tentera. kasi yang paling ekstrem punya.
Hadi - ko juga hensem dan gorjes bagiku. Tapi kalau ko nak keje kat division ni, aku bagi gelaran Hadi Saiko plak. ahahahahhahahah
ReplyDeleteMala - Montot Hadi Hidup? Wah, mesti ada cerita menarik ni.
Seb baik Bomba bawah KPKT, senang nak arrange kursus kan? Boleh minta extreme sket. ahehehahhahaha
Too bad tentera bukan under kami. :(