Lupa Diri?
Dua tiga ari ni kepala aku buntu setelah mengetahui ada segolongan manusia di dalam opis yang tak pernah aku amik port mengutuk hal-hal peribadi aku. Yang paling best tu dikatakan salah seorang tu kawan baik. Tak tau la mana satu yang kawan baik? Bagi aku, semua orang dalam opis ni macam famili. Yang aku tak tegur tu, kira cam famili bau-bau bacang la atau adik beradik yang korang tak mau sembang atau gaduh. Mesti ada kan? So aku agak sentap la sebab selama ni kepulangan aku di opis ni macam satu berita gembira tetapi hakikatnya itu hanya manis di bibir sahaja.
Bila dibandingkan, tak banyakla manusia yang dapat memahami karakter dan watak aku yang sebenar-benarnya. Ada dua tiga kerat yang aku masih keep in touch, yang lain aku cume sms jer.member-member ni, terus terang, bukan semuanya berpendidikan tinggi atau menjawat jawatan yang kelas-kelas, mungkin sebab depa segan kot? Dan apa yang menyedihkan angkara mulut-mulut PeeTeeDee yang kecoh tader keje pasal peribadi aku telah menjatuhkan imej PeeTeeDee itu sendiri di kalangan golongan J (jurutera) dan W (akauntan) di pejabat ni. Di mana semangat setia kawan tu beb? Aku rasa tertekan kerana PeeTeeDee-PeeTeeDee tu memegang jawatan sehingga M48. Patut tunjuk contoh baik kepada junior. Tapi ini hampeh. Mungkin aku agak emo tapi aku rasa keterlaluan la sampai si Jaime Kepoh telah menyuruh Si Milah Gendut yang menjaga Admin membuka fail servis aku semata-mata nak tau aku ni anak sapa, dok kat mana, kawin ngan sapa, beranak tahun bila. Damn! takat KPSU tu apa la nak heran. Ramai lagi best friends aku sudah jadi KPSU dan keluar berkaraoke dengan aku penuh selamba.
Seriusly, aku gila gila miss kawan kawan DPA especially time module Luar. Walau Hot Seat tu agak menyentap, tapi masa tu adalah masa segala kepayahan dan keperitan, di lalui dengan rakan-rakan. Takpela true colours shown during those hard time. Mungkin kekuatan mental dan fizikal tak begitu mantap, jadi masing masing tertekan. Kalau diajak PeeTeeDee di opis ni naik satu whaler ngan aku, rasanya aku rela terjun laut kerana tak sanggup. Sedangkan zaman senang di opis berhawa dingin dan berkerusi empuk, sudah seronok bertikam-tikam, apatah lagi kalau di suruh berjemur di bawah matahari terik, berpeluh kuyup atau gatal digigit nyamuk?
yer, aku sanggup melalui pengalaman-pengalaman itu dengan rakan-rakan DPA, sekali lagi, jika diberi peluang. Tak tau sampai bila aku dapat bertahan di bumi KPKT ni. Kalau direwind-rewind adengan masa tu, mungkin tape memori sudah haus atau condemn, tapi itulah salah satu masa terbaik dalam hidup yang penuh cabaran ini.
Dan aku baru paham kenapa senior-senior PeeTeeDee di opis menggantung gambar modul-modul luar mereka di dinding pejabat......
Bila dibandingkan, tak banyakla manusia yang dapat memahami karakter dan watak aku yang sebenar-benarnya. Ada dua tiga kerat yang aku masih keep in touch, yang lain aku cume sms jer.member-member ni, terus terang, bukan semuanya berpendidikan tinggi atau menjawat jawatan yang kelas-kelas, mungkin sebab depa segan kot? Dan apa yang menyedihkan angkara mulut-mulut PeeTeeDee yang kecoh tader keje pasal peribadi aku telah menjatuhkan imej PeeTeeDee itu sendiri di kalangan golongan J (jurutera) dan W (akauntan) di pejabat ni. Di mana semangat setia kawan tu beb? Aku rasa tertekan kerana PeeTeeDee-PeeTeeDee tu memegang jawatan sehingga M48. Patut tunjuk contoh baik kepada junior. Tapi ini hampeh. Mungkin aku agak emo tapi aku rasa keterlaluan la sampai si Jaime Kepoh telah menyuruh Si Milah Gendut yang menjaga Admin membuka fail servis aku semata-mata nak tau aku ni anak sapa, dok kat mana, kawin ngan sapa, beranak tahun bila. Damn! takat KPSU tu apa la nak heran. Ramai lagi best friends aku sudah jadi KPSU dan keluar berkaraoke dengan aku penuh selamba.
Seriusly, aku gila gila miss kawan kawan DPA especially time module Luar. Walau Hot Seat tu agak menyentap, tapi masa tu adalah masa segala kepayahan dan keperitan, di lalui dengan rakan-rakan. Takpela true colours shown during those hard time. Mungkin kekuatan mental dan fizikal tak begitu mantap, jadi masing masing tertekan. Kalau diajak PeeTeeDee di opis ni naik satu whaler ngan aku, rasanya aku rela terjun laut kerana tak sanggup. Sedangkan zaman senang di opis berhawa dingin dan berkerusi empuk, sudah seronok bertikam-tikam, apatah lagi kalau di suruh berjemur di bawah matahari terik, berpeluh kuyup atau gatal digigit nyamuk?
yer, aku sanggup melalui pengalaman-pengalaman itu dengan rakan-rakan DPA, sekali lagi, jika diberi peluang. Tak tau sampai bila aku dapat bertahan di bumi KPKT ni. Kalau direwind-rewind adengan masa tu, mungkin tape memori sudah haus atau condemn, tapi itulah salah satu masa terbaik dalam hidup yang penuh cabaran ini.
Dan aku baru paham kenapa senior-senior PeeTeeDee di opis menggantung gambar modul-modul luar mereka di dinding pejabat......
yup. OBS adalah modul yg paling best dan yg paling menekan. Dah la aku ni aquaphobia. kena gelak je ngan org lain. tapi mcm biasa, aku ignorant. peduli apa aku. Dan aku setuju bab politik opis ni, mmg haram! Aku lagi rela sideroll, kayuh whaler dan padam api Oil Spill dari layan karenah manusia2 jahanam tu.
ReplyDeleteSabor bebanyak, Min... Itulah dugaan yg ko kena tempoh. Orang lain, dugaannya lain..
ReplyDeletep/s: ko ngan che siti are two hot mamas merangkap chef watch brinchang yg best... terer siot korang masak. hehe!
hadi - aquaphobia? hihiihih, setiap manusia ada phobianyer ek?
ReplyDeleteaku takut ular! Yer, aku rasa aku pun sanggup buat semua tu, provided ada air coke kat OBS ehheheheheheh
naz- kredit terer masak tu sebenarnya untuk cik siti nor. Aku pembantu atau kitchen assistant jer, potong-potong, letak-letak. Tapi anugerah buat air tetap kepada cik Azura kita!
amboi nak coke la plak. kalo camtu aku nak laptop berinternet.
ReplyDeleteHahaha! Betul tu Min, Zura mmg pandai buat air...
ReplyDeletehadi- hahhahahahah, aku boleh bayangkan apa post dlm blog ko tu nanti kalau ada laptop berinternet
ReplyDeletenaz- aku lagi respect kat hang for ur organisational and meticulous skill. memang teratur dan organised habeh bab bab mancatit ni.
ahahahahaha OBS OBS.
ReplyDeletetapi kan min, aku respect senior officers yang dulu-dulu ah. ckp english bagus, well-mannered, keje pun ada integriti. kenangan outdoor module diaorang takde pun dirakam dalam gambar dan digantung di dinding tapi tersemat di hati dan it is shown through their performances.
aku gantung sumer gambar modul yang ada kat opis...penuh dinding....orang masuk jee....WAAAA~~~~
ReplyDeletemarmalade-yes, i do agree with you. they have this charismatic personality and aura yang tidak dapat dilawan oleh junior-junior depa.
ReplyDeleteaku pun masih ada lagi boss-boss macam tu, gentleman dan cakap berlapik-lapik. Sometimes segan gak ek.
ikram- ahahahahahah. itu mcam reaksi memang akan ada. Lagi best kalau ada gambar konvo ek. mesti orang luar ingat kita dpt pingat, title ker apa.