Cerita Nakhoda....
Alkisah seorang Hamba Allah telah datang bertandang.... dan kerana dia ni memang tak boleh melihat orang lebih sikit, mesti dia pun nak join juga.... Kadang-kadang terbakar juga jiwa raga..tapi nak buat macam mana....di sini kena respect senior. mau juga aku bomb satu dua tapi tak apalah.......mungkin satu hari nanti dia pun akan sedar, betapa kecilnya dunia,,,apa lah sangat jawatan yang disandang, kelak kalau dah tak pegang, orang takkan pandang.
sedang aku dan Ms.M asyik berbincang pasal restructuring jabatan , tiba tiba datangla Mr.SS menyibuk dengan intro yang agak menjengkelkan. "Min nanti masuk pajak gadai..."
Pergh, ada plak orang nak tentukan aku department mana. Macam lah aku terhegeh hegeh nak masuk unit dia. Unit PP main pas kerja kat PKS, lepas tu sebuk belek modul PTK sampai hantar EO pergi pengarah jumpa bincang masalah. Asyik belek hari hari tangga gaji tu. kalau sehari boleh lompat, agaknya nak lompat terus P1t ntah apa apa..
Sorry to say, these kind of PTD, yang memang fresh grad terus masuk sektor awam are blind with promotion. For me, it is a matter of rezeki. kalau masuk cepat ker masuk awal ker, it does not matter. People will appreciate you with your hard work and dedication. Sad to say that these people dont see the outside world really, how people scared of being retrenched if no work available, but here, budaya passing-passing kerja dah macam jadi kudis, everybody is doing it.
I wish that someday this Mr.SS will realize that people are talking behind his back all the while on his attitude towards "passing kerja kepada PKS". Nasibla depa ni depa ni budak-budak PKS fresh grad from uni with great ideas and brain, cuma rezeki saja yang tiada. Apalah sangat jawatan gred M48 tu kalau anda dinilai dari segi seniority bukan tahap kerja yang bagus, kami M41 pun kdang-kdang lagi bagus dari anda, hahahahahahhahah.
=
Comments
Post a Comment